lørdag den 6. april 2013

Cultural Tour

Hej med Jer,

Så fik jeg endelig tid til at lave et indlæg! Hold da helt op, hvor har jeg haft travlt og været stresset. For at illustrere hvor stresset jeg har været, kan jeg lige opsummere denne uges skolearbejde:
Tirsdag = test + aflevering
Onsdag = fremlæggelse + projektaflevering
Torsdag = Midterm eksamen
Fredag = aflevering (fik den heldigvis afleveret torsdag efter skole)
Udover dette har jeg selvfølgelig haft almindelige timer plus lektier. Men fik endelig Spring Break i torsdags. Så nu kan jeg slappe af og bare nyde livet. Skønt.

Men i skal ikke snydes for de oplevelser jeg har haft indtil nu. ;)

Lørdag d. 23. marts var jeg på en 'Cultural Tour' rundt i L.A. med skolen. Det er en tur der bliver arrangeret hvert år for de elever der har de lærer, som står for det. Men alle internationale studerende kan så også melde sig på. Turen er gratis og der er sørget for bus. Selvfølgelig skulle jeg med på den :)

Vi mødtes om morgenen. Der kører ingen busser fra min lejlighed ud til skolen i weekenden, så jeg skulle tidligt op, så jeg kunne nå ind til Santa Monica centrum og tage en bus videre derfra. Vi starter med at få lidt informationer om turen, et hæfte med informationer om alle stederne vi skal besøge og en vand (vand skal der til, når man er på farten i solrige LA ;))

Det første sted vi besøger er en lille park i Santa Monica, 'Virginia Park', hvor vi går en runde på 'Farmers Market', et lille frugt/grønsags/kød marked.
Herefter går turen til 'Little Ethiopia', hvor vi smager mad og kaffe fra Ethiopien. MUMS hvor smagte det godt!





Så gik turen til K-town, også kendt som Koreatown. Det første officielle 'Koreatown' skilt blev lavet i 1970 og i dag bor 1/3 af alle koreanere i USA her, dermed er K-town større end Chinatown i LA. Sjovt nok bor der flere 'Latinos' end koreanere. I alt bor der 340,000 mennesker i Koreatown som kun dækker 12km2. Dermed er det, det 'nabolag' der har den højeste befolkningstæthed i hele Californien og den fjerde højeste i hele USA! (kun overgået af Midtown Manhattan, Downtown Manhattan og Chicago's 'North Side neighborhoods).
K-town er kendt for dyre asiatiske desginer butikker, største koncentration af natklubber og 24 timers restauranter og selvfølgelig mordet på Robert F. Kennedy!

--

Efter et hurtigt stop i 'Pico Union', et nabolag med mange mellemamerikanere, gik turen til MacArthur park. Oprindeligt hed parken Westlake Park men blev opkaldt efter Douglas MacArthur i 1950'erne, en general og helt fra anden verdenskrig. I dag er parken kendt som centrum for det mellemamerikanske samfund plaget af kriminalitet, hjemløse, stoffer mm. Jeg synes nu det var et hyggeligt område. Her smagte vi tamales, en traditionel mellemamerikansk spise. Lækkert.



Fik nogle nye venner på turen: Alex, Ariel og Cindy, her foran Echo Parks sø



Herefter gik turen til Echo Park, et af de ældste nabolag i L.A. med masser af kultur endnu et hyggeligt område.

--

Næste stop på turen var Little Tokyo. Et super hyggeligt område. Faktisk er det meget få af LA's i alt 100,000 indbyggere af japansk herkomst som bor her, men mange kommer for at spise, dyrke deres religion og deltage i japanske events.


 
I Little Tokyo så vi en actionscene blive filmet til 'On the Mark'. Om det er en serie eller film ved jeg ikke. Men det var meget sjovt at se :-)

--
Efter Little Tokyo gik turen til Chinatown.


--
Så gik turen til nabolaget 'Boyle Heights' er kvarter domineret af mexicanere og endnu et hyggeligt stop. Vi hørte god musik på Mariachi Plaza, hvor der altid er masser af musikere som spiller Mariachi musik - traditionel mexicansk musik som også er populær i USA.





--
Efter et par hurtige stop nåede vi det sidste stop på årets Cultural Tour - Watts Towers "folk-art masterpiece" lavet 'i hånden' af én mand ved navn Simon (Sabbatino) Rodia (1873-1965). Simon var immigrant fra Italien of lavede  Watts Towers fra 1921-1954.




Jeg håber I fik lidt ud af det. Jeg skal nok lave lave et par indlæg mere fra denne uge :)

//
T

Ingen kommentarer:

Send en kommentar